Page Title

Publicaties

Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.

Documents (1093)

2010

  • Biocapacité et empreinte écologique des modes de vie : des indicateurs pour la politique de développement durable ? 22/06/2010

    Deze Working Paper heeft betrekking op de ecologische voetafdruk en de biocapaciteit, twee samenvattende indicatoren die uitgaan van de druk van de menselijke activiteit op de natuurlijke hulpbronnen en van het milieukapitaal. Het Federaal Planbureau verwezenlijkte deze studie in het kader van een samenwerkingsverband met het Global Footprint Network (GFN) dat tot stand kwam dankzij Els Van Weert, staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling (2004-2007). De samenwerking houdt verband met een testfase voor de berekeningsmethode van de ecologische voetafdruk en de biocapaciteit, alsook voor het potentieel van de twee indices om een strategie van duurzame ontwikkeling te ondersteunen.

    Working Papers - Working Paper 11-10  Publication(fr),

  • Short Term Update 02-10 : Special topic : Follow-up of the wage norm in Belgium 22/06/2010

    The new medium-term outlook for Belgium is based on an international context that is marked by a stronger-than-expected recovery, particularly spurred on by the large Asian emerging economies and the American economy. Nevertheless, the uncertainty surrounding these forecasts continues to be higher than before the financial crisis. The important budget deficits and global trade and capital flow imbalances continue to threat the stability of worldwide economic growth.

    The yearly growth of the Belgian economy should amount to 1.4% in 2010 and 1.7% in 2011 and exceed 2% in 2012-2015. After a sharp decline in 2009, domestic demand should start rising again in 2010, despite the ongoing fall in business investment. As of 2011, domestic demand should rise at an average yearly rate of just above 2% as its various components regain their trend-based growth. Belgian exports, which fell by 11% in 2009, are expected to recover from 2010 onwards. The contribution of net exports to GDP growth should be largely positive in 2010 (+0.7%-points) and weaken from 2011 onwards (+0.2%-points on average) due to the acceleration in domestic demand.

    Belgian inflation should not exceed 2% on a yearly basis as the limited increase in nominal unit labour costs (average annual growth of 1% during the period 2010-2015) should keep underlying inflation in check. However, this limited increase masks a decline in 2010 followed by a gradual acceleration to 2% in 2015.

    Employment should decline by 33 000 units in 2010 and increase by as little as 7 000 units in 2011. As economic growth accelerates in 2012-2015, employment should expand by nearly 50 000 persons per year on average. Employment as a percentage of the population aged between 20 and 64 years, should initially fall from 68% in 2008 to 66.3% in 2010 but should recover to 67.7% in 2015, a rate still far below the 75% target set by the EU. In 2012, unemployment (broad administrative definition) is expected to peak at a level that is 128 000 units higher than in 2008. From 2013 onwards, unemployment should slowly decline and reach 698 000 units in 2015.

    The general government budget deficit should shrink from 5.9% of GDP in 2009 to 4.8% of GDP in 2010. However, under the assumption of constant policy, the deficit should again exceed 5% of GDP from 2011 onwards. A further and considerable fiscal adjustment is thus necessary to cut back the deficit to 3% of GDP in 2012 and achieve a balanced budget in 2015 in accordance with the Stability Programme of January 2010.

    STU 2-10 was finalised on 1 June 2010.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 02-10  Publication(en),

  • Electric cars: Back to the future? 21/05/2010

    Er is vandaag de dag veel commotie rond elektrisch aangedreven voertuigen (EV’s). Twee recente gebeurtenissen gaven een belangrijke impuls aan EV’s: de aanname van het wetgevend Energie/Klimaatpakket en de financieel-economische crisis gevolgd door het Europees Economisch Herstelplan en zijn Green Car Initiative. Op basis van recent studiewerk heeft het FPB een eerste kwantitatieve analyse uitgevoerd naar de ontwikkeling van elektrische voertuigen en de impact die klimaatbeleid kan hebben op deze ontwikkeling, naast een inschatting van het effect van verschillende EV-penetratiegraden op de toekomstige elektriciteitsvraag.

    Working Papers - Working Paper 13-10  Publication(en),

  • Input-outputtabellen van België voor 2005 20/05/2010

    Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de input-outputtabellen tegen lopende prijzen voor het jaar 2005, opgesteld volgens de ESR95-methodologie. Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 is het Federaal Planbureau (FPB), binnen het kader van het INR, verantwoordelijk voor de opmaak van de vijfjaarlijkse input-outputtabellen. In de voorliggende publicatie wordt de methodologie die werd gevolgd bij de opmaak van de input-outputtabellen beschreven en worden resultaten getoond op 6x6 niveau. Meer gedetailleerde tabellen zijn (sedert eind maart 2010) beschikbaar op de website van het FPB. Het input-outputsysteem beschrijft op gedetailleerde wijze het productieproces en de goederen- en dienstenstromen in de Belgische economie. Samen met de aanbod- en gebruikstabellen, waarvan ze zijn afgeleid, verzekeren de input-outputtabellen de coherentie van de nationale rekeningen. Ze zijn tevens een analyse-instrument ten behoeve van het beleid, voor de studie van intersectorale relaties en voor directe en indirecte impactstudies.
    De laatste jaren wordt een revival in het gebruik van input-outputtabellen waargenomen, onder meer voor analyses in het domein van globalisering en milieu-economie.
     

    Andere publicaties - Input-Output Table 2005  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • The long-term adequacy of the Belgian public pension system: An analysis based on the MIDAS model 03/05/2010

    This working paper describes the second version of MIDAS (an acronym for ‘Microsimulation for the Development of Adequacy and Sustainability’), a dynamic population model with dynamic cross-sectional ageing. This model simulates the life spans of individuals in the base dataset, including with their interactions, for the years between 2003 and 2060. It enables to produce, on that period, adequacy assessment of pensions in Belgium that is coherent with the baseline budgetary projections of the 2009 report of the Study Committee for Ageing realized by the Federal Planning Bureau’s semi-aggregated MALTESE model. Indeed, MIDAS aligns its socio-economic and demographic projections and its macro-economic assumptions on the 2009 report of the Study Committee for Ageing. The adequacy of pensions is analysed through the replacement ratio, inequality measures among pensioners and poverty risk indicators of the elderly.

    Working Papers - Working Paper 10-10  Publication(en),

  • Shifting of red tape? The impact of authority behavior on tax compliance costs 20/04/2010

    De administratieve kosten van de belastingbetalers worden niet enkel beïnvloed door de fiscale wetgeving zelf, maar eveneens door de toepassing ervan door de fiscale administratie. In deze studie analyseren we de effecten van de handelingen van de administratie op de kosten voor de administratieve verplichtingen van particuliere bedrijven. In een theoretisch model tonen we aan dat de kosten voor de administratieve verplichtingen deels beschouwd kunnen worden als externaliteiten van het gedrag van die besturen. We verwachten daarom een verschuiving van de kosten voor de administratieve verplichtingen van de fiscale administratie naar de belastingbetalers, met een economisch inefficiënte situatie als gevolg. Die verschuiving kunnen we empirisch onderbouwen met Belgische enquêtegegevens. We bieden een kwantitatieve raming van dit effect en geven aan welke activiteiten van de administratie de belangrijkste kostendrijvers zijn. Verder tonen we empirisch aan dat het effect van deze handelingen losstaat van de impact van de fiscale wetgeving zelf.

    Working Papers - Working Paper 09-10  Publication(en),

  • The Belgian long-term care system 24/03/2010

    Dit rapport beschrijft de organisatie van het Belgisch stelsel voor langdurige zorg. Het is een gemengd stelsel met een uitgebreide zorgverlening door de overheid en een substantiële ondersteuning door de informele zorg, vooral door familie. Het huidig volume en de kwaliteit van de zorgverlening lijken toereikend, maar de toekomstige toename van het aantal zorgbehoevende bejaarden als gevolg van de vergrijzing tijdens de volgende twee decennia zal een ernstige uitdaging vormen, zowel op het vlak van formele en informele zorgcapaciteit als op financieel vlak.

    Working Papers - Working Paper 07-10  Publication(en),

  • Analyse van de macro-economische gevolgen van de organisatie van een FIFA Wereldbeker 2018 in België 24/03/2010

    In deze studie worden de mogelijke effecten van een Wereldbeker voetbal in 2018 op de economische bestedingen besproken. Die bestedingen betreffen vooral de investeringen in stadions en de toeristische uitgaven van bezoekers, maar er zijn ook effecten van de bezoekende elftallen en media en de uitgaven voor organisatie en veiligheid. In totaal zijn de bestedingen ingeschat op €1,15 miljard, verspreid over acht jaar en met een ruim betrouwbaarheidsinterval. Met behulp van twee economische modellen, nl. een input‐outputmodel en het macroeconomische model HERMES, zijn de gevolgen van die bestedingen voor de economische activiteit berekend. Het effect op het BBP zou oplopen tot ongeveer 0,13 % in 2018. Het effect op de werkgelegenheid zou bij benadering 450 tot 750 extra arbeidsplaatsen zijn gedurende de aanloopfase naar het toernooi, en een equivalent van 4 000 tot 8 000 manjaar tijdens het toernooi zelf.

    In juli 2010 werd kritiek geleverd op deze studie, die echter op vele punten weerlegbaar bleek. Een korte reactie op dat commentaar vindt u hier

    Working Papers - Working Paper 08-10  Publication(en), Publication(mix),

  • La part de marché à l’exportation de la Belgique 1993-2008 : changements structurels et compétitivité 23/03/2010

    In de loop van het voorbije decennium heeft België uitvoermarktaandelen op het gebied van industrieproducten verloren. De opsplitsing van dat verlies gebeurt met behulp van de methode ‘Constant Market Shares Analysis’. Die opsplitsing toont vooral een structurele zwakte: de geografische oriëntatie van de Belgische uitvoer is zeer ongunstig en leidt tot het verlies van marktaandelen. De gunstige productspecialisatie kan dit verlies slechts gedeeltelijk compenseren. Bovendien komt daar ook een gematigd verlies van concurrentiekracht bij.

    Working Papers - Working Paper 06-10  Publication(fr),

  • De Belgische eerstepijlerpensioenen aan de vooravond van de vergrijzing: doorlichting van bedragen, gerechtigden en adequaatheid 21/03/2010

    Aan de vooravond van de vergrijzing, met de naoorlogse babyboomgeneratie die de pensioenleeftijd bereikt en dit in een context van toenemende levensverwachting, is het politiek en maatschappelijk debat over de toekomst van de pensioenen volop aan de gang. In dat kader is het interessant om het huidige wettelijke pensioensysteem in kaart te brengen. Met deze Pa ‐ per trachten we hieraan tegemoet te komen via een beschrijving van de eerstepijlerpensioenen op basis van statistieken over de uitbetaalde pensioenen.

    Working Papers - Working Paper 04-10  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Short Term Update 01-10 : Special topic : The financial health of Belgian companies before the recent economic downturn 19/03/2010

    According to our February forecast, quarterly GDP growth should remain limited to 0.3% on average in the course of 2010, which is about half of the quarterly growth in the second half of 2009. This slowdown is in line with the international business cycle, which should temporarily lose momentum to the extent that monetary and budgetary stimuli fade and restocking comes to an end. In the course of 2011, exports should pick up and domestic demand should gain momentum, resulting in average quarterly GDP growth of 0.6%. On a yearly basis, Belgian GDP should increase by 1.4% in 2010 and 1.7% in 2011, after a drop of 3% last year. This means that real GDP should remain below its pre-crisis level until late 2011.

    Net job losses reached 23 200 persons on average in 2009 and should add up to 46 100 this year. This trend should reverse in 2011, with a net creation of 8 600 jobs. Given the evolution of the labour force, the number of unemployed (broad administrative definition) should increase by 52 900 persons this year (after going up by 45 000 persons in 2009) and by almost 29 000 persons in 2011. As a result, the harmonised Eurostat unemployment rate (which is based on labour force surveys) is expected to reach 8.8% in 2011, compared to 7% in 2008.

    Headline inflation in Belgium, as measured by yoy growth of the national index of consumer prices, was negative from May to November 2009, which was mainly due to the negative impact of energy prices. As a result, overall inflation remained just below zero in 2009. At the end of last year, the base effect of the drop in energy prices had disappeared. Combined with a gradual increase in oil prices, headline inflation should rise to 1.7% in 2010 according to our inflation forecast of March.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 01-10  Publication(en),

  • Competition and regulation, Belgium, 1997 to 2004 17/03/2010

    Deze paper heeft tot doel de productmarktconcurrentie van de Belgische economie te beschrijven voor de periode 1997-2004 en het oorzakelijk verband met de marktregulering aan te tonen. De analyse gebeurde op bedrijfstakniveau, voor geselecteerde nijverheden en diensten. De nadruk ligt op de winstelasticiteit (PE), het meten van concurrentie (the ‘Boone’ indicator) en de gemiddelde rendabiliteit (GR)  (een benadering van de mark-up). We hebben de OESO-Regimimpact-indicator toegepast als een proxy voor de regulering. We geven enkele gestileerde feiten voor België in vergelijking met geselecteerde EU-landen; en via een econometrische oefening illustreren we het potentieel aan regulering als een verklarende variabele voor het concurrentievermogen.

    Working Papers - Working Paper 03-10  Publication(en),

  • The PLANET model - Methodological Report: The Car Stock Module 25/02/2010

    De module wagenstock berekent de grootte en de samenstelling van het wagenpark. Het resultaat is een volledige beschrijving van het wagenpark per jaar, voertuigtype, leeftijd en technologie van het voertuig. De module wagenstock wordt met de nodige details weergegeven om de vervoersemissies te kunnen ramen. Door de integratie van de module wagenstock in het PLANET-model, kan de impact van een wijziging in de vaste of variabele taksen op voertuigen fijner worden berekend. Vooral de impact op het milieu is van bijzonder belang.

    Working Papers - Working Paper 02-10  Publication(en),

  • Le système d’innovation en Wallonie 22/02/2010

    Deze Working Paper onderzoekt de resultaten van het Waals innovatiesysteem in 2009. Deze publicatie is het resultaat van een overeenkomst die reeds jaren geleden werd gesloten tussen het Federaal Planbureau en l’Administration wallonne de la recherche. Het onderzoek is toegespitst op de 6 dimensies van het innovatiesysteem: kennisontwikkeling, human resources, valorisatie van O&O, absorptiecapaciteit van de innovatie, ondernemerschap en financieringscapaciteit. Die pijlers worden geëvalueerd door de resultaten van het Waals innovatiesysteem te vergelijken met de resultaten van de innovatiesystemen van andere landen en Europese regio’s met een vergelijkbaar industrieel erfgoed als dat van Wallonië.

    Working Papers - Working Paper 01-10  Publication(fr),

  • Economische begroting - Economische vooruitzichten 2010-2011 10/02/2010

    Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen. Volgens de gangbare procedure heeft het Federaal Planbureau (FPB) een voorstel van economische begroting voorgelegd aan het wetenschappelijk comité en aan de raad van bestuur van het INR. Laatstgenoemde keurt de definitieve cijfers goed en draagt de eindverantwoordelijkheid. Het wetenschappelijk comité heeft een gunstig advies uitgebracht over de economische begroting.

    Deze vooruitzichten werden voltooid op 10 februari 2010.

    Vooruitzichten - Economic forecasts 2010-2011 (2)  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • De administratieve lasten in België voor het jaar 2008 20/01/2010

    Op vraag van de ministerraad en in samenwerking met de Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging, heeft het Federaal Planbureau de kosten van de administratieve lasten die wegen op de ondernemingen en de zelfstandigen van België geschat voor het jaar 2008. Die schatting is uitgevoerd met behulp van een enquête gericht aan een representatieve steekproef van de te bestuderen populatie. Dat is dezelfde techniek als bij de vorige enquêtes waarin de administratieve lasten voor 2000, 2002, 2004 en 2006 werden geëvalueerd. Naast het kwantitatieve  luik bevat de enquête ook een belangrijk kwalitatief luik, waarmee de mening van de ondernemingen en de zelfstandigen over de problematiek van de administratieve lasten kan weergegeven worden. Dit rapport heeft als doel de kwantitatieve en kwalitatieve trends te beschrijven, zonder er de oorzaken van na te gaan. Het geeft dus geen enkele verklaring van de perceptie van de administratieve lasten bij de ondernemingen en de zelfstandigen.

    Afgesloten reeksen - Planning Paper 108  Publication(fr), Publicatie(nl),

2009

  • Quotients de mortalité prospectifs par sexe et unisexes / Prospectieve sterftequotiënten per geslacht en uniseks 24/12/2009

    Het eerste deel van deze studie omvat een herziening van de algemene methode voor de opmaak van de prospectieve sterftequotiënten voor de hoge leeftijden, zoals voorgesteld in WP20 van 2004. Bijzondere aandacht werd besteed aan de gevoeligheid van de resultaten voor de belangrijkste parameters. Daarna volgt een projectie per geslacht waarin de nieuwe waarnemingen voor de jaren 2002 tot 2007 zijn opgenomen.

    In het tweede deel wordt een berekeningsmethode voor de uniseks prospectieve sterftequotiënten ontwikkeld die gebaseerd is op een theoretische opdeling van de bevolking naar geslacht. De resultaten van de uniseks projectie die voortvloeien uit die nieuwe methode worden voorgesteld en vergeleken met de resultaten van de klassieke methode.

    Working Papers - Working Paper 18-09  Publication(mix),

  • Verkenning van verdelingen van de doelstellingen en de opportuniteiten van het klimaat- en energiepakket in België 22/12/2009

    Deze studie definieert verdelingsmogelijkheden van de doelstellingen en overheidsontvangsten uit het klimaat en energiepakket die verenigbaar zijn met beginselen van duurzame ontwikkeling. Zo draagt zij bij aan het denken van de experts over die verdelingsmogelijkheden terwijl zij het aan de beleidsmakers overlaat om daaruit een keuze te maken.

    De voorliggende studie geeft een antwoord op de vraag van de heer Magnette, federaal minister van Klimaat en Energie, bevoegd voor Duurzame Ontwikkeling. In december 2008 heeft hij het Federaal Planbureau gevraagd naar een studie over de mogelijkheden om de doelstellingen en overheidsontvangsten uit het "pakket uitvoeringsmaatregelen voor de EU-doelstellingen inzake klimaatverandering en hernieuwbare energie voor 2020", ook het "klimaat en energiepakket" geheten, te verdelen voor België.

    Working Papers - Working Paper 17-09  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Understanding wage determination in a multi-level bargaining system 21/12/2009

    This study attempts to measure the impact of industry-level wage bargaining on individual wages in Belgium. The results indicate that industry wage bargaining increases decided collectively at the industry level are, on average, fully passed on to actual wages. Moreover, industry wage bargaining seems to coexist along with a wage drift affected by company size, the economic performance of the industry and labour market tensions.

    Artikels - Article 2009122103  

First page Previous page  23 van 44  Next page Last page
Please do not visit, its a trap for bots