Nieuws

Deze rubriek toont alle actualiteit m.b.t. het FPB, gaande van de meest recente studies, persberichten, en artikels tot aankondigingen van toekomstige publicaties, workshops, colloquia…

Communiqués, events

Regionale economische vooruitzichten 2024-2029

Op 18 juli 2024 publiceren het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), Statistiek Vlaanderen en het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) economische vooruitzichten voor de drie gewesten.

Het niveau van de overheidsinvesteringen in België is de afgelopen jaren gestegen, maar haalt het streefcijfer niet

De Studiecommissie voor Overheidsinvesteringen heeft voor het allereerst een stand van zaken opgemaakt van de overheidsinvesteringen in België. In 2022 bedroegen de overheidsinvesteringen 2,7% van het bbp en de investeringsbijdragen 0,6%. Bij ongewijzigd beleid zou België de investeringsdoelstelling tegen 2030 (4% van het bbp) van het regeerakkoord van 2020 niet halen. Desondanks zou het investeringsniveau wel nipt het vereiste minimum halen om een eventuele verlenging van de aanpassingsperioden af te dwingen in het nieuwe Europese begrotingskader. Ook pleit de Commissie voor een coördinatiemechanisme voor overheidsinvesteringen tussen de overheidsniveaus van het land en om de toegang tot informatie over investeringsplannen transparant en geconsolideerd te maken.

De stijging van de sociale uitgaven zal hoog zijn tot 2050

De vergrijzing zal de sociale uitgaven doen oplopen van 25,8% van het bruto binnenlands product (bbp) in 2023 tot 29,6% in 2050 om uiteindelijk 30,0% te bereiken in 2070. Ouderen en gepensioneerden lopen een groter risico op financiële armoede dan de rest van de bevolking. Dit armoederisico vermindert evenwel sterk indien men rekening houdt met woningbezit. Dat blijkt uit het Jaarlijks Verslag 2024 van de Studiecommissie voor de Vergrijzing (SCvV).

Tijd voor een ambitieuzer beleid voor duurzame ontwikkeling

Het Federaal Planbureau (FPB) heeft het Federaal plan duurzame ontwikkeling geanalyseerd. Daaruit blijkt dat halfweg de looptijd van het plan 50% van de maatregelen in uitvoering is, 22% in voorbereiding en 2% in monitoring. 25% van de maatregelen is zonder gevolg gebleven en voor 1% is er onvoldoende informatie om deze te beoordelen. Ten opzichte van vorig jaar heeft de federale regering vooruitgang geboekt in de uitvoering van het plan, maar om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) te bereiken zal het volgende plan ambitieuzer moeten zijn en worden de SDG’s best als leidraad voor heel het beleid gebruikt.

Economische vooruitzichten 2024-2029: stabiele groei, maar een stijgend overheidstekort

De Belgische economie zou in 2024 met 1,4% groeien en nagenoeg hetzelfde tempo aanhouden tot 2029. De binnenlandse werkgelegenheid zou in 2024 toenemen met 27 000 personen en de volgende vijf jaar met gemiddeld 43 000 per jaar. De werkgelegenheidsgraad stijgt daardoor tot 74,1% in 2029. De inflatie zou dit jaar gemiddeld 3,1% bedragen en pas in de loop van 2025 onder de 2% uitkomen. Het overheidstekort wordt geraamd op 4,5% van het bbp in 2024 en zou geleidelijk oplopen tot 5,8% in 2029. Deze vooruitzichten gaan uit van ongewijzigd beleid en houden dus geen rekening met budgettaire consolidatiemaatregelen waarover nog geen beslissing is genomen, in het bijzonder om te voldoen aan de nieuwe Europese begrotingsregels.

• Webinar : Totale eigendomskosten van nieuwe wagens in België 19/09/2023

[[Illustration_Picture]]

Op dinsdag 19 september 2023 organiseert het Federaal Planbureau een webinar over de totale eigendomskosten van nieuwe wagens in België.

Onze transportexpert Laurent Franckx zal er meer uitleg geven bij onze publicatie die in juni werd gepubliceerd en waarin hij zowel particuliere als bedrijfswagens heeft onderzocht. In zijn analyse heeft onze expert alle modellen die op de Belgische markt te koop zijn onder de loep genomen en gegroepeerd per carrosserietype en motorvermogen. Dit laat toe om vergelijkingen te maken tussen verschillende aandrijflijnen (elektrisch, benzine, diesel, hybride, plug-in hybride), rekening houdend met de jaarlijkse afgelegde afstand per auto.

• Webinar : Evolutie van het armoederisico in België tot 2070 27/06/2023

[[Illustration_Picture]]

Op dinsdag 27 juni 2023, van 11u tot 12u30 organiseert het Federaal Planbureau een webinar over de vooruitzichten van het armoederisico in België tegen 2070.

Hoe zal het armoederisico in België de komende decennia evolueren, rekening houdend met het huidige pensioenbeleid en de verwachte demografische en sociaal-economische evoluties? In deze webinar presenteren onze experts Gijs Dekkers en Karel Van den Bosch de vooruitzichten tot 2070 voor verschillende leeftijdsgroepen.

Ook het dynamische microsimulatiemodel ‘MIDAS’, dat gebruikt werd voor de studie, wordt er toegelicht. Dit model onderging de laatste jaren een omvangrijke herziening om de validiteit van de vooruitzichten te verbeteren.