Page Title

Publicaties

Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.

Documents (1093)

2009

  • The impact of offshoring on employment in Belgium 23/01/2009

    In de context van een toenemende economische globalisering, doet delokalisatie de vrees voor een massaal banenverlies in de industrielanden aanwakkeren. Deze Working Paper evalueert de situatie in België met een onderzoek naar de impact van delokalisatie ('offshoring') op de werkgelegenheid in ons land tijdens de periode 1995-2003. De offshoring-intensiteit wordt gemeten door het aandeel van de intermediaire invoer in de productie. Dat aandeel wordt berekend voor goederen - om de delokalisatie van industriële activiteiten te meten - en voor diensten - om de delokalisatie van dienstverleningsactiviteiten aan ondernemingen te meten. De intensiteit is duidelijk hoger voor goederen (13 % in 2003) dan voor diensten (2% en 2003), wat de traditionele gerichtheid van delokalisatie op industriële activiteiten bevestigt. Tussen 1995 en 2003 was de toename van de delokalisatie van dienstverleningsactiviteiten evenwel sterker dan die van industriële activiteiten. De impact op de werkgelegenheid wordt geraamd met behulp van arbeidsvraagvergelijkingen die deze offshoring-intensiteit integreren. Uit de resultaten blijkt dat, noch de delokalisatie van industriële activiteiten, noch die van de dienstverleningsactiviteiten, een significante impact heeft op de totale werkgelegenheid in België tijdens de periode 1995-2003, maar dit sluit niet uit dat de impact voor elk scholingsniveau verschillend is.

    Working Papers - Working Paper 01-09  Publication(en),

2008

  • De financiering van de sociale zekerheid op lange termijn en haar gevolgen op de financiën van de federale overheid 23/12/2008

    Deze studie behandelt de gevolgen van de verschillende financieringsmechanismen van de sociale zekerheid op de financiële houdbaarheid van de sociale zekerheid, de federale en de gezamenlijke overheid op lange termijn, rekening houdend met de verwachte budgettaire kosten van de vergrijzing. Onder die mechanismen spelen het Zilverfonds en de aanvullende alternatieve financiering van de gezondheidszorguitgaven een centrale rol. Er worden twee scenario’s gepresenteerd met betrekking tot het begrotingsbeleid. Het eerste scenario is er een bij ongewijzigd beleid. Het tweede is een genormeerd scenario waarin de vorderingensaldi van de subsectoren, vooropgesteld in het Stabiliteitsprogramma 2008-2011, en het begrotingstraject op lange termijn aanbevolen door de Hoge Raad van Financiën in haar advies van maart 2007, zouden gerealiseerd worden. De macro-economische perspectieven op middellange en lange termijn die aan beide scenario’s ten grondslag liggen, houden geen rekening met de mogelijke gevolgen van de huidige sterke vertraging van de economische groei.

    Working Papers - Working Paper 24-08  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Wages and employment by level of education and occupation in Belgium 17/12/2008

    Sommige economen wijzen op het feit dat bepaalde taken die door hooggeschoolden worden uitgevoerd, maar waarbij veel gebruik wordt gemaakt van informatie- en communicatietechnologie (ICT) en waarvoor relatief weinig persoonlijk contact nodig is, redelijk makkelijk kunnen worden uitbesteed aan bedrijven in het buitenland. Informaticaspecialisten, accountants, radiologen en andere beroepen die een redelijk hoog scholingsniveau vereisen zouden hierdoor meer concurrentie uit lageloonlanden ondervinden dan bijvoorbeeld horecapersoneel, schoonmakers, beveiligingspersoneel en andere beroepen die persoonlijke diensten verlenen zonder hoge diplomavereisten. Deze visie impliceert dat het verband tussen het scholingsniveau en de evolutie van lonen en werkgelegenheid niet eenduidig is. Het Federaal Planbureau heeft een analyse gemaakt waarin wordt nagegaan in welke mate het scholingsniveau en de beroepscategorie van werknemers de evolutie van lonen en tewerkstellingskansen verklaren.

    Working Papers - Working Paper 22-08  Publication(en),

  • Impact of the EU Energy and Climate Package on the Belgian energy system and economy - Study commissioned by the Belgian federal and three regional authorities 15/12/2008

    Het Federaal Planbureau heeft, op vraag van de federale en gewestelijke milieuoverheden, de energetische en economische impact van het Energie/Klimaatpakket, dat op 23 januari 2008 door de    Europese Commissie werd voorgesteld, geraamd voor België. Dat pakket vormt de praktische invulling van het besluit van de Europese Raad van maart 2007 om op Europees vlak precieze doelstellingen voor de uitstoot van broeikasgassen en hernieuwbare energiebronnen vast te leggen, namelijk de broeikasgasemissies met 20 % verminderen tegen 2020, of zelfs een reductie van 30 % indien een internationale klimaatwijzigingsovereenkomst kan worden bereikt, en het aandeel van hernieuwbare energiebronnen in het energieverbruik op 20 % brengen tegen 2020. Het Energie/Klimaatpakket bevat onder meer een lastenverdeling tussen de lidstaten, concrete maatregelen en toepassingsmodaliteiten om de doelstellingen te bereiken. Er werd een evaluatie gemaakt van deze voorstellen, toegepast op de Belgische context.

    Working Papers - Working Paper 21-08  Publication(en),

  • STU 04-08 : Special Topic : The Belgian financial system at the onset of the crisis 11/12/2008

    The FPB has revised its medium-term outlook for 2008-2013 for the Belgian economy. For the 2008-2010 period, the outlook adopts the international economic scenario provided by the OECD outlook of November 2008. The uncertainty surrounding the results is exceptionally large and downside risks could prove to be greater than upside risks. The greatest downside risks include a longer than expected period of distress on financial markets, and that emerging markets could be hit harder than anticipated.

    The outlook for Belgium shows average GDP growth reaching only 1.5% during the period 2008-2013 (1.9% for the period 2001-2007). This relatively weak performance is largely explained by weak GDP growth in 2008 (1.4%), a fall in economic growth next year (-0.3%) and a limited recovery in 2010. Over the period 2011-2013, GDP growth is expected to stabilise at a rate slightly above 2%, which might not allow the output gap to be completely closed by the end of the projection.

    After dynamic growth in 2007, private consumption expansion should be much more limited in 2008 and 2009. From 2010 onwards, household demand growth should increase gradually and then stabilise at a rate close to 2%. After dynamic growth in 2008, gross fixed capital formation should slightly decrease in 2009, before recovering in 2010 and increasing by 2.4% on average during the 2011-2013 period. Given the unfavourable international environment next year, exports are expected to decrease in 2009. Over the period 2010-2013, exports should increase by 4.4% on average and the contribution of net exports to GDP growth is expected to be slightly positive.

    The worsening of the economic situation should lead to a decrease in employment in 2009. In the medium term, employment should increase again, at a yearly rate reaching 0.8% at the end of the projection. With employment growth heavily affected by the adverse economic situation in the short run and in view of the increase in the labour force, the unemployment rate (broad definition) will soar to 12.9% by 2010 (against 11.9% in 2008), before levelling off at around 13.2% from 2011 onwards. Total administrative unemployment should stand at almost 700,000 persons in 2013 (65,000 persons more than in 2007).

    Under the assumption of unchanged policy, the public accounts are expected to deteriorate markedly, with a net public financing requirement of 1.6% of GDP in 2009, 2.4% in 2010 and up to 2.6% in 2011-2013.

    STU 04-08 was finalised on 11 December 2008.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 04-08  STU 04-08(en),

  • Analyse des dépenses et recettes publiques de transport 26/11/2008

    Deze studie geeft een aantal resultaten van de recent gepubliceerde Satellietrekening Vervoer (Planning Paper 106) met de bedoeling om een eerste schatting te maken van de overheidsontvangsten en -uitgaven voor 1995 en 2000 die rechtstreeks te maken hebben met de vervoersactiviteit. Aan de hand van deze schattingen wordt nagegaan in welke mate de netto overdrachten van de overheid voor de verschillende vervoersmodi kunnen worden berekend.

    Working Papers - Working Paper 20-08  Publication(fr),

  • STU 03-08 : Special topic : Financial crisis: causes and initial consequences 12/11/2008

    Since mid-September, the financial crisis has entered an exceptionally turbulent new phase. The US and European authorities have had to take extraordinary measures in order to deal with solvency and liquidity problems in the banking sector. As financial conditions are likely to remain difficult, it is obvious that the crisis will have large negative effects on the world economy, although the size of these effects is currently very difficult to grasp due to huge uncertainties concerning the magnitude and the duration of the crisis.

    This uncertainty explains the volatility of most indicators, which makes it currently very difficult to establish credible economic forecasts. The latest short-term forecasts of the FPB were finalised in the first half of September, i.e. before the aggravation of the financial turbulence. According to these forecasts, Belgian GDP growth should amount to 1.6% in 2008 and slow down to 1.2% in 2009. The 2009 government budget is based on this outlook.

    In the light of recent financial sector developments, the latest FPB forecasts should be revised downwards, in line with revisions of economic growth by national and international institutions. In fact, the weakening of economic growth in the course of 2008 will probably be stronger than expected, while the subsequent recovery could take longer to materialise and could lack strength. The channels through which the financial crisis is affecting the real economy are discussed in the Special Topic of this Short Term Update.

    Belgian business and consumer confidence have dropped to their lowest level in more than five years due to weakening economic growth and the financial crisis, which are tending to reinforce one another. Moreover, consumer confidence has suffered from the high number of lay-offs in large Belgian companies. On the other hand, the decline in oil prices and the depreciation of the euro have limited the worsening of sentiment somewhat through their positive effect on households’ purchasing power and export competitiveness.

    Inflation forecasts for 2009 have been revised downwards since September, which is the result of two counteracting factors. In fact, the downward effect of falling oil prices on inflation is partly compensated by the stronger than expected increase in underlying inflation. According to our end-of-October inflation update, the increase in the national index of consumer prices should slow down from 4.6% in 2008 to 1.9% in 2009.

    STU 3-08 was finalised on 31 October 2008.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 03-08  STU 03-08(en),

  • Rapport voor de Eerste Minister - Impact van de financiële crisis op de reële economie en prioritaire vragen met betrekking tot het te voeren beleid om die impact te beperken 30/10/2008

    Sinds midden 2007 is de economische toestand duidelijk verslechterd. Ondanks de weinige negatieve informatie die in augustus beschikbaar was, werden de economische groe-ivooruitzichten voor 2009 in de Economische Begroting, die op 11 september door het Instituut voor de Nationale Rekeningen werd goedgekeurd, sterk neerwaarts herzien. Half september brak de zwaarste financiële crisis sinds 50 jaar los, die wereldwijd om zich heen greep. Dankzij het snelle en vastberaden optreden van de regeringen, waarbij de Belgische regering als één van de eerste reageerde, werd de ineenstorting van het banksysteem vermeden. De acute fase van de financiële crisis is echter nog niet voorbij. De aandelenmarkten blijven laagterecords optekenen. De risico's voor de financiële instellingen waar de regeringen nog niet hebben ingegrepen, blijven belangrijk en weinig duidelijk. Zelfs in een scenario van geleidelijke stabilisering van de financiële markten, zou de financiële crisis een zeer negatieve weerslag op de reële economie kunnen hebben.

    Toespraken en presentaties - OPFINCR08  Rapport(fr), Rapport(nl),

  • Quantifying environmental leakage for Belgium 30/10/2008

    Verschillende internationale milieuproblemen worden aangepakt via territoriale emissiereductiedoelstellingen. Een voorbeeld hiervan zijn de doelstellingen die in het kader van het Kyoto-Protocol zijn vastgelegd met betrekking tot de reductie van broeikasgassen. Voor de emissies veroorzaakt door de bedrijven houdt dit in dat deze gekoppeld zijn aan de productie. Een dergelijke aanpak kan er echter toe leiden dat sommige bedrijven de kosten hiervan zo hoog inschatten dat ze verkiezen om hun milieubelastende productieprocessen geheel of gedeeltelijk te verhuizen naar landen waar de milieuvereisten minder strikt zijn. De ‘milieulekken’ die op die manier ontstaan, vormen in steeds toenemende mate een onderwerp van discussie op het internationale politieke forum.

    Working Papers - Working Paper 19-08  Publication(en),

  • Raming van een regionaal input-output systeem voor België 30/09/2008

    In het kader van het opstellen van een milieu input-outputmodel voor Vlaanderen heeft het Federaal Planbureau in opdracht van de Vlaamse overheid monetaire inputoutputtabellen voor Vlaanderen voor het jaar 2003 geconstrueerd. Om de consistentie van die oefening te verhogen, werd een volledig interregionaal input-outputsysteem voor België opgesteld (alle gewesten). Dit interregionaal systeem is aan de hand van ”top-down” methodes afgeleid van het nationale input-output systeem. Deze Working Paper geeft een overzicht van de compilatiemethodologie alsook de resultaten van een beperkte input-output analyse.

    Working Papers - Working Paper 18-08  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Economische begroting 2009 - Economische vooruitzichten 30/09/2008

    Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen. Volgens de gangbare procedure heeft het Federaal Planbureau (FPB) een voorstel van economische begroting voorgelegd aan het wetenschappelijk comité en aan de raad van bestuur van het INR. Laatstgenoemde keurt de definitieve cijfers goed en draagt de eindverantwoordelijkheid. Het wetenschappelijk comité heeft een gunstig advies uitgebracht over de economische begroting.

    Deze vooruitzichten werden voltooid op 10 september 2008.

    Vooruitzichten - Economic forecasts 2009  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Satellietrekeningen Transport in 2000 - Activiteiten ter ondersteuning van het federale mobiliteits- en vervoersbeleid 30/09/2008

    De satellietrekeningen voor transport (SRT) geven een overzicht van de totale transportuitgaven voor België in 2000. De SRT vormen een aanvulling op de informatie uit het centraal kader van de nationale boekhouding voor de transportactiviteiten, die hierin slechts gedeeltelijk voorkomen. Daartoe verrekenen de SRT met name de transportuitgaven voor eigen rekening, die bijzonder belangrijk zijn in het kader van het wegvervoer. Ze geven ook een raming van de overheidsuitgaven voor de transportactiviteit (onderhoud en investeringen in infrastructuur, transportverzekeringen, subsidies, enz.). Bovendien evalueren de SRT de vervoersgebonden belastingen en retributies die overheidsontvangsten genereren.

    Afgesloten reeksen - Planning Paper 106  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Growth and Productivity in Belgium 29/09/2008

    Dit rapport geeft een overzicht van de voornaamste motoren van de economische groei en van de productiviteitsontwikkeling in België. Deze analyse maakt een vergelijking met de Europese Unie en de Verenigde Staten met behulp van een homogene databank die de periode 1970-2005 beslaat. De methode van de groeiboekhouding maakt het mogelijk de groei van de toevoegde waarde en de arbeidsproductiviteit te verklaren voor de totale economie, de verwerkende nijverheid en de marktdiensten. Deze opsplitsing verschilt van de vorige studies omdat er gebruikt wordt gemaakt van de dienstenstromen van het kapitaal veeleer dan van de kapitaalvoorraad en van de dienstenstromen van de arbeid veeleer dan van het aantal gewerkte uren om de bijdrage van die productiefactoren tot de groei van de toegevoegde waarde en de arbeidsproductiviteit te meten. Dit rapport geeft ook de bijdragen van de voornaamste industrietakken tot de groei van de toegevoegde waarde, de werkgelegenheid en de productiviteit.

    Working Papers - Working Paper 17-08  Publication(en),

  • The NIME Outlook for the World Economy - Medium-Term Prospects for the World Economy - Period 2008-2015 17/09/2008

    Het Federaal Planbureau presenteert zijn nieuwe mondiale macro-economische projectie 2008-2015 in de publicatie "The NIME outlook for the World Economy" van augustus 2008. Het document bevat eveneens een thematische focus, gewijd aan de evolutie van de Amerikaanse residentiële vastgoedmarkt.

    Het in deze mondiale projectie voorgestelde scenario werd opgesteld op basis van de gegevens over de mondiale economie die midden augustus 2008 beschikbaar waren. De gekozen internationale economische omgeving in de nieuwe Belgische economische vooruitzichten van 12 september 2008 is gebaseerd op meer recente internationale hypothesen, met name wat betreft de bbp-groei in de eurozone in 2008.

    Onze scenario voorziet dat de bbp-groei in de eurozone 1,5 % zou bedragen in 2008 en slechts 1% in 2009. De economische groei zou gemiddeld 1,6 % bedragen in de periode 2008-2015, maar zou beperkt blijven door zowel de daling van de bevolking op arbeidsleeftijd als door de capaciteitsbeperkingen in de privé-sector. Deze aanbodbeperkingen zullen de monetaire autoriteiten ertoe aanzetten om de basisrente te verhogen. De bbp-groei in de VS zou dit jaar 1,8 % bedragen en zou op nauwelijks 2% uitkomen in de periode 2008-2015. De groei zou in 2011 vertragen omwille van het uitdoven van enkele belangrijke belastingverlagingen. In Japan zou de bbp-groei 1% bereiken in 2008, maar terugvallen tot 0,4 % in 2009. Het bbp zou aan een relatief traag tempo van gemiddeld 0,9 % groeien in de periode 2008-2015. De Japanse economische groei zou snel teruglopen door de vergrijzing van de bevolking en de daling van het arbeidsaanbod.

    Vooruitzichten - NEO 02-08  Publication(en),

  • Scenario's voor transitie naar een duurzame ontwikkeling tegen 2050. Toekomstverkennende nota gerealiseerd voor de 'Lente van het Leefmilieu' op basis van het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling 27/08/2008

    Deze Working Paper (WP) herneemt de toekomstverkennende nota die gerealiseerd werd om de werkzaamheden van de Lente van het Leefmilieu in mei en juni 2008 te ondersteunen. De nota vat het deel over toekomstverkenning uit het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling samen. Meer in het bijzonder verduidelijkt hij de evolutie van de consumptie en productiesystemen in het algemeen en van de subsystemen voeding en huisvesting in het bij‐zonder. Hij toont hoe 21 doelstellingen van duurzame ontwikkeling (DDOʹs) op sociaal, milieu en economisch vlak bereikt kunnen worden langs twee verschillende wegen dankzij twee onderscheiden scenarioʹs, Piramide en Mozaïek geheten. Piramide legt de nadruk op een versterkte internationale samenwerking en een grootschalige technische vooruitgang, Mozaïek op de nationale ambities en veeleisender individuele gedragsveranderingen. De nota geeft ook enkele voorbeelden van te voeren beleid in beide scenarioʹs om de DDOʹs te bereiken.

    Working Papers - Working Paper 16-08  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Organisatie van de participatieve oefening inzake toekomstverkenning tegen het jaar 2050 ter voorbereiding van het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling 12/08/2008

    Deze Working Paper (WP) presenteert de participatieve oefening die eind 2006 en begin 2007 in drie bijeenkomsten plaatsvond. De organisatie, de resultaten en de besluiten van de participatieve oefening worden beschreven. De WP geeft een inzicht in hoe de participatieve oefening voorbereid werd en hoe bepaalde resultaten bereikt werden via een backcastingbenadering met 2050 als tijdhorizon. Daarmee draagt hij bij tot de transparantie van de participatieve oefening die aan de basis ligt van het toekomstverkennende deel van het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling. Deze WP maakt deel uit van een pakket van drie WP’s (13-08, 14-08, 15-08) die de voorbereiding van het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling,
    dat eind 2007 gepubliceerd werd, documenteren.

    Working Papers - Working Paper 15-08  Publication(fr), Publicatie(nl),

First page Previous page  26 van 44  Next page Last page
Please do not visit, its a trap for bots