Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Thema's
De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.
De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat elk jaar te leveren. Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de rekeningen voor de milieugoederen en -dienstensector voor de jaren 2014-2022.
De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de fysieke-energiestroomrekeningen voor de jaren 2008-2022.
De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat elk jaar te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de luchtemissierekeningen voor de jaren 2008-2022.
In overeenstemming met de Europese Verordening Nr. 691/2011 presenteert het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) in deze publicatie de rekeningen voor de milieubelastingen naar economische activiteit (ETEA) voor de periode 2008-2022.
In overeenstemming met de Europese Verordening nr. 691/2011 presenteert het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) in deze publicatie de rekening voor de materiaalstroomrekeningen voor de gehele economie (EW-MFA) voor de periode 2008-2022.
Er zijn twee soorten milieu-economische rekeningen. De monetaire milieu-economische rekeningen worden opgesteld door de data uit de Nationale Rekeningen (NR) te herschikken zodat milieu-gerelateerde transacties die omwille van de structuur van de NR of het soort classificatie dat hierin gehanteerd wordt niet gemakkelijk onderscheiden kunnen worden, duidelijker naar voor komen. De fysieke milieu-economische rekeningen bevatten milieugegevens die niet in de NR voorkomen, maar die er wel makkelijk aan gekoppeld kunnen worden aangezien ze gebruik maken van dezelfde structuur, definities en classificaties.
In de milieu-economische rekeningen worden milieugegevens, zoals milieu-gerelateerde belastingen of de emissies van luchtvervuilende stoffen, verdeeld onder de verschillende economische actoren in de NR, d.w.z. de huishoudens en de verschillende bedrijfstakken.
Het juridische kader inzake milieu-economische rekeningen werd ontwikkeld in de context van de Europese strategie inzake milieurekeningen (ESEA). De meest recente versie is de ESEA 2014-2018.
In juli 2011 heeft de Europese Unie (EU) Verordening (EU) nr. 691/2011 inzake Europese milieu-economische rekeningen aangenomen. Overeenkomstig die verordening dienen de EU-lidstaten vanaf 2013 jaarlijks drie milieu-economische rekeningen te bezorgen aan Eurostat:
Het Federaal Planbureau (FPB) stelt die rekeningen op namens het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) en bereidt zich intussen voor op de toekomstige rapporteringsverplichtingen van Eurostat, zoals uiteengezet in Verordening (EU) nr. 538/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 691/2011. Overeenkomstig deze verordening moeten de EU-lidstaten vanaf 2017 jaarlijks drie bijkomende modules bezorgen naast de drie modules die hierboven vermeld worden. De drie nieuwe modules zijn:
Er werden verschillende verkennende studies uitgevoerd over milieu-economische rekeningen, die grotendeels gefinancierd zijn door Eurostat. De lijst van die studies die zijn uitgevoerd door de landen die lid zijn van het Europees statistisch systeem (ESS) is te vinden op de website van Eurostat in het deel dat aan de milieu-economische rekeningen is gewijd.