Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Thema's
De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.
Het rapport beschrijft en evalueert het gevoerde beleid door de uitvoering van het Federaal plan duurzame ontwikkeling, dat de regering in 2021 goedkeurde, te onderzoeken. De uitvoering van het plan wordt geëvalueerd door berekening van de indicator over de uitvoering van het Federaal plan 2021, en via acht casestudies over maatregelen uit dat plan. Het rapport beschrijft en evalueert ook de bestaande toestand.
Het Federaal Planbureau (FPB) heeft het Federaal plan duurzame ontwikkeling geanalyseerd. Daaruit blijkt dat halfweg de looptijd van het plan 50% van de maatregelen in uitvoering is, 22% in voorbereiding en 2% in monitoring. 25% van de maatregelen is zonder gevolg gebleven en voor 1% is er onvoldoende informatie om deze te beoordelen. Ten opzichte van vorig jaar heeft de federale regering vooruitgang geboekt in de uitvoering van het plan, maar om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) te bereiken zal het volgende plan ambitieuzer moeten zijn en worden de SDG’s best als leidraad voor heel het beleid gebruikt.
De Federale rapporten inzake duurzame ontwikkeling worden om de twee tot drie jaar gepubliceerd. Hierin worden de situatie, de strategie en het gevoerde beleid geëvalueerd en worden er toekomstverkenningsscenario's voor 2050 voorgesteld. Zij stellen transversale instrumenten voor om de verbintenissen na te komen die België sinds de Conferentie van Rio in 1992 is aangegaan.
De gepubliceerde Federale rapporten vervullen een evaluatieopdracht en een toekomstverkenningsopdracht op zeer lange termijn:
De Federale rapporten presenteren een systeemvisie van het beleid inzake duurzame ontwikkeling en van de transitie-uitdagingen. Daartoe ontwikkelen ze: